Följ Procurator

Tre roliga tips för ditt jobb

Blogginlägg   •   Mar 09, 2016 09:02 CET

I din arbetsmiljö finns det många bitar som ska funka för att du ska må bra på din arbetsplats. Vi har kikat närmare på hur du kan må bättre och samtidigt ha roligare på ditt jobb.

- Oavsett vad det är för jobb du har, om du står eller sitter mycket vid ett skrivbord, har tungt kroppsarbete eller städar i trånga utrymmen, ska du alltid tänka på ergonomin. Alltså, hur ditt jobb kan anpassas till dig. Redskap och metoder ska ge förutsättningar för att arbeta på ett skonsamt sätt för din kropp. 

Det säger Eva-Marie Nilsson, Produktchef Städ. Hon är duktig på att poängtera vikten av ergonomi för såväl kunder som kollegor.

- Ensidiga rörelser, statiska arbetsställningar och felaktiga rörelser är varken bra för musklerna eller orken. Kroppen och hjärnan behöver variation. Små enkla justeringar som att lyfta med böjda knän eller att ställa in redskap efter ens egen kroppslängd avlastar och underlättar. I annat fall riskerar du att få skador.

TRE ROLIGA TIPS FRÅN OSS TILL DIG

För en bättre ergonomi och energi på jobbet har vi några råd.

1. Sträck på dig - med kollegorna. 

  • Ta mikropauser ofta. 
  • Gör sträckövningar för kroppen, själv eller ännu bättre - med kollegorna. 

Djupa andetag så att axlarna sänks och sträckrörelser för att tänja ut kroppen gör mycket för blodcirkulationen och tankeverksamheten. Gör du det med någon annan regelbundet blir det svårare att "hoppa över" det.

2. Variera och möt dina kollegor. 

Byt arbetsställning som ger en annan kroppsrörelse och rör på dig ofta. 

  • Om du exempelvis städar av många ytor, byt till att moppa golven mellan varven.
  • Sitter eller står du mycket, använd ett höj- och sänkbart skrivbord tillsammans med en arbetsplatsmatta
  • Gör små ärenden som att gå bort till en kollega istället för att skicka mail eller ringa. 
  • För dig som står eller går mycket är fotriktiga skor och/eller sulor viktigt. 

Utmana dina kollegor minst en gång varje dag till variation. 

3. Ät, drick, motionera och tanka energi. 

Din ork hör ihop med mat, vätska och avkoppling. 

  • Hoppa inte över en måltid och håll dig till samma tidpunkter för att få näring. 
  • Fika, ät lunch och ta en lunchpromenad tillsammans med kollegor så får du chans till en avkopplande pratstund och ny energi. 

Slarvar du med detta sjunker humöret och orken i takt med att ditt blodsocker sjunker. Det är varken bra för dig eller din omgivning.

Var rädd om dig!

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera