Blogginlägg -
Sätter du också betyg på toaletten?
Vi svenskar äter ute allt oftare. Det betyder goda tider för restaurangbranschen. Men vad avgör om ett besök på en restaurang har varit bra eller dåligt? Vi har kollat in receptet för ett lyckat besök.
Sedan några år tillbaka har trenden med besök på restauranger i Sverige ökat ordentligt. I jämförelse med omsättningen i livsmedelsbranschen, har restaurangbranschen ökat fem gånger så mycket.*
Det här är såklart positivt för restaurangbranschen, men konkurrensen om gästerna kan vara tuff. Det gäller att hålla hög klass för ett bra helhetsbetyg.
SÅ FÖRHÖJS UPPLEVELSEN
Men vad är det som spelar roll för intrycket av ett restaurangbesök? Mat och service står garanterat högt på listan av bedömningsfaktorer för både gäst som restaurangägare och anställd. Men det finns en viktig punkt som lätt glöms bort som borde vara minst lika given - toaletten.
Ofta är den kanske inte något man medvetet tänker på som avgörande. Men i en undersökning av Metsä Tissue/Katrin** rapporteras siffror som kan övertyga vem som helst om att den fyller en viktig funktion för betyget:
- 7 av 10 besökare återkommer inte till restaurangen om toaletten är ofräsch.
- 97% anser att en välskött toalett spelar roll för att höja intrycket.
- 81% föredrar att det finns torkpapper för att torka händerna med jämfört med exempelvis tyghandduk eller lufttork.
DRÖMTOALETTEN
Hur ska då toaletten vara utrustad för att kunna bidra till en bra upplevelse? Metsä Tissue/Katrin har även här gjort en undersökning som handlar om hur drömtoaletten ska vara utrustad.***
- Tvål, toalettpapper och pappershanddukar i funktionella dispensrar är givna kriterier.
Dispensrar kan dessutom maximera intrycket designmässigt och göra mycket för miljö och ekonomi. Idag finns det dispensrar vars konstruktioner bidrar till såväl mindre spill som effektivare och enklare påfyllning. Se exempelvis Katrin Inclusive dispenser som tillverkats med fokus på funktion och ergonomi.
- Det får gärna finnas utrustning i form av exempelvis handdesinfektionsmedel och antiseptiska dukar samt handkräm eller handlotion. Det förhöjer upplevelsen extra för många.
Med andra ord, ett gott betyg på en restaurang kan mycket väl vara förknippat med toaletter som ska vara välutrustade och gärna får ha något utöver det vanliga.
Besök gärna oss för ett komplett sortiment till toaletten
FAKTA
* "Svenskarna äter ute mer", Statistiska Centralbyrån, 2016-04-19
** "Mise en place", utdrag av toalettrapport, Metsä Tissue/Katrin
*** "Toalettens skick återspeglas i affärerna", Metsä Tissue/ Katrin