Blogginlägg -
Medarbetarintervju - Kristina Lantz, Business Development & Marketing Director
I rollen som Business Development & Marketing Director på Procurator ansvarar Kristina Lantz för både Sälj- och Marknadsavdelningen. En spännande roll där hon kan påverka kundens totala upplevelse av Procurator som samarbetspartner. Idag får vi lära känna Kristina lite bättre!
- Vad har du för roll och ansvarsområden på Procurator?
Jag har glädjen att få ansvara för våra kunders totala upplevelse av oss som samarbetspartner! I min roll som Business Development & Marketing Director möter jag våra kunder i samtliga kanaler, ibland innan de ens vet om att de ”träffat” på oss. Min viktigaste uppgift är att våra potentiella och existerande kunder på ett enkelt sätt kan börja eller fortsätta handla av oss och har riktigt roligt medan de gör det. I mitt team ingår Procurators marknadsavdelning som ansvarar för den första delen av kundens livscykel. För att sedan följa kunden genom sin köpresa har jag även ett större säljteam i min närmsta familj. Detta säljteam är specialiserade på nykundsbearbetning, specialistförsäljning och konceptframtagning samt även vår lokala bearbetning i landet.
- Hur hamnade du här?
Tidigare har jag arbetat med försäljning både inom och utanför denna bransch, samt ansvarat för både sälj- och marknadsteam för att driva positiv tillväxt genom branding och försäljning.
Jag började min resa med Procurator 2020 med ansvar för större delen av vår säljorganisation. Under 2021 fick jag möjligheten att kliva in i en kombinerad roll där marknad och sälj på riktigt kunde börja samarbeta som ett team. Idag representerar jag även en del av Procurators ledningsgrupp och har där möjligheten att vara med och påverka vår strategiska resa för att uppfylla vår vision om trygga, säkra och hållbara arbetsplatser för alla.
- Hur jobbar du och din avdelning med exempelvis hållbarhet och för att generellt driva Procurator framåt?
Hela vår vardag genomsyras av att hjälpa, rådge och styra våra kunder mot att välja vårt lite smartare och snällare sortiment. En av mina viktigaste uppgifter är att berätta vår berättelse om varför vi finns, om allt bra vi gör i relation till säkerhet och trygghet men också det vi gör för att hjälpa våra kunder minska sin klimatpåverkan. Det kan vara ett inlägg på Linkedin om att vi använder återvunnen plast i vår kem-kollektion eller en enkel påminnelse på vår webb om att klimatkompensera sin transport.
Arbetet innefattar även att hjälpa säljteamet att motivera våra kunder till att göra rätt val när det kommer till konsumtionsbeteende. Vi har äntligen börjat berätta om allt bra vi gör, men längs vägen ser vi även vad som kan bli bättre och var vi behöver göra mycket mer. För mig är det så otroligt tydligt att om vi ska kunna erbjuda en attraktiv kundresa måste vi göra det enkelt för våra kunder att välja grönt, smart och snällt. Det genomsyrar allt vi gör, stort som smått. När vi väljer papper att trycka våra broschyrer på eller när vi väljer leverantör och producent till våra arbetskläder.
- Vad är det bästa med att jobba på Procurator?
Det bästa med att jobba på Procurator, rent personligt, är att jag får arbeta i en roll där jag ansvarar för samarbetet mellan vår marknads- och säljavdelning! Det är så fantastiskt skoj att se när dessa två team jobbar mot samma mål och vad man kan uppnå tillsammans. Det gör att jag känner mig motiverad och passionerad när jag går till jobbet och jag kan ge det där lilla extra både till våra kunder och till mina kollegor. Jag har verkligen roligt på jobbet!