Följ Procurator

Internationellt prestigepris till Procurator AB

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2013 07:55 CET

Customer Engagemenet Award till Procurator AB.

– Det här är ett kvitto på att vi både har höjt servicenivån gentemot våra kunder och förbättrat vår lagerhållning, konstaterar Procurators inköpschef Anders Armandt nöjt.

Att satsningen på ett helt nytt inköpsstödsystem för drygt tre år sedan skulle resultera i det prestigefulla priset Customer Engagemenet Award i kategorin Supply Chain, som delas ut av den amerikanska branschorganisationen Retail TouchPoints, hade han knappast kunnat föreställa sig.

– När vi införde det nya inköpsstödsystemet Clarity 2009 var det för att optimera våra inköps-rutiner och på så sätt få en tillförlitligare lagerhållning samtidigt som vi höjde leveranssäkerheten och servicen till våra kunder. Eftersom systemet byggde på en helt ny teknik och vi var det första företag i Sverige som installerade detta visste vi egentligen inte vad det skulle innebära.

Att satsningen var lyckad visade sig dock omgående. Från att det nya systemet driftsattes i november 2009 till november 2010 kapades närmare 20 miljoner kronor i lagervärde samtidigt som servicegraden höjdes från 89 till 94 procent och omsättningshastigheten från 2,9 till 6,5. Denna positiva utveckling har sedan dess fortsatt i samma riktning med ytterligare höjning av servicegraden som följd.

– Med utgångspunkt från detta resultat och våra fortsatt positiva erfarenheter av inköpsstödsystemet gjorde leverantören Blue Ridge en sammanställning som de sedan skickade in till Retail TouchPoints i marknadsföringssyfte.

Procurators framgång ur kundperspektiv med den nya tekniken i systemet visade sig även imponera på juryn för Customer Engagement Award och Anders Armandt som fick en inbjudan att delta i prisceremonin som hölls i New York.

– Det var en fantastisk upplevelse. Retailindustrin är gigantisk i USA och det kändes väldigt hedrande att få vara på plats bland de andra pristagarna som är betydligt mer internationellt kända. Som exempelvis Macy’s och The Sports Authority.

Anders Armandt beskriver den prestigfulla utmärkelsen som en fjäder i hatten för Procurator och ett kvitto på att arbetet med att höja servicen gentemot kunderna verkligen har lyckats.

– Det här är ett pris som har satt Procurator på kartan och som vi verkligen kan vara stolta över, säger han.

"The company has sustained those results for some time, and is aiming to take service levels to an even greater height with recent initiatives."

Ur motiveringen till Procurators utnämning Customer Engagement Award i kategorin Supply Chain.


Procurator har ett av Nordens bredaste sortiment av produkter som behövs varje arbetsdag. För att underlätta för våra kunder har vi delat in våra produkter i fyra olika grupper. Inom varje produktområde – kläder & skydd, hygien & städ, emballage & kontor och restaurang & servering hittar du ledande varumärken inklusive våra egna. I vår webbutik hittar du över 30.000 artiklar. 

Procurators kunskap och erfarenhet visar vägen mot målet. Med stöd av vårt omfattande sortiment och metodiska arbetssätt, The Procurator ProcessTM, har vi rätt verktyg för att kunna erbjuda våra kunder effektiva lösningar på vardagens problem. Vi har hjälpt många ledande företag över hela Norden så vi vågar påstå att vi har varit med förr och att det märks. Procurator omsätter ca 1 miljard SEK i Sverige.  

Du når oss lättast via vår kundservice, besök någon av våra 17 butiker från Malmö i söder till Luleå i norr eller titta in i vår webbutik. Utöver Sverige finns vi i de övriga nordiska länderna samt Polen. Läs mer om oss på www.procurator.net

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy